I ve školkách na Náchodsku se vyučuje hrou
Náchodsko – „Projekt Školka hrou je správnou cestou k pojetí předškolního vzdělávání jako prvního článku vzdělávacího systému, shodují se pedagogové, kteří absolvovali školení v rámci metodických dnů,“ uvádí Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci neziskové organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB).
Ta již zřídila 14 Metodických centrech pro předškolní vzdělávání ve vybraných mateřských školách. „Dosud proběhlo více než 100 metodických dnů a dalších 60 se ještě uskuteční do konce školního roku. Proškoleno bylo na 1500 pedagogů. Téměř 95 procent z nich uvedlo, že školení naplnilo jejich očekávání a má zájem o další,“ doplnila Vondráková.
UKÁZKY PRÁCE S DĚTMI
V rámci metodických dnů a seminářů jsou účastníkům praktickou ukázkou práce lektora s dětmi představovány možnosti moderního předškolního vzdělávání. Pomocí edice metodických příruček Školka hrou JARO, LÉTO, PODZIM a ZIMA se mimo jiné učí využívat digitální vzdělávací materiály z portálu eKabinet.cz. Uživatelská jednoduchost publikací usnadňuje učitelkám a učitelům přípravy na každodenní činnosti, přináší inspiraci a nové nápady. Výchovně-vzdělávací činnost se jim lépe plánuje, protože v jednotlivých kapitolách jsou přesně definovány vzdělávací cíle i očekávané výstupy dle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).
NOVÝ POHLED NA PRÁCI
Více než 80 procent proškolených pedagogů uvedlo, že získalo nový pohled na svou práci a bude digitální vzdělávací obsah v průběhu roku používat. Zároveň to vnímá jako svůj profesní rozvoj. „Děti rády ukazují, co již dovedou a my jako školitelé rádi jiné pedagogy seznamujeme s tím, co jsme již s nimi zvládli. Dotazů bývá mnoho a největší zájem je o praktické ukázky, při kterých si mohou všichni vyzkoušet plnění úkolů a řešení problémových situací. Zejména metodiky Školka hrou jsou oceňovány pro svoji propracovanost a jednoduchost využití v běžné třídě mateřské školy s možností zařazení do třídních vzdělávacích programů. Po ukončení metodického dne odchází se slovy: „Můžeme přijít znova? Určitě na školení pošlu kolegyni.“ A to nás utvrzuje v tom, že společné sdílení a učení se jeden od druhého je tou správnou cestou. Jsme spokojení, že máme co nového nabídnout a učit nejenom děti, ale i samy sebe novým věcem,“ konstatovala Michaela Trejtnarová, ředitelka Mateřské školy v Náchodě na Plhově.
„Naší ambicí na začátku projektu bylo vybudovat metodická centra, zaškolit a podpořit lektory a ukázat široké pedagogické veřejnosti, že mýty kolem technologií ve vzdělávání jsou jen otázkou strachu z neznámého. V momentě, kdy učitelé vidí na vlastní oči radost dětí i nadšení našich lektorů, většinou říkají: „Já jsem si to vůbec neuměl představit, ale když to vidím, je to super.“ Náš záměr byl tedy naplněn. Praxí jsme ověřili, že s pomocí Školky hrou lze moderní pedagogické nástroje zapojit do běžného života v mateřské škole ku prospěchu dětí i učitelů, a to nás samozřejmě těší,“ sdělila Miluše Vondráková a dodala: „Náš model metodických center jako míst k setkávání pedagogů a sdílení zkušeností s novými postupy v předškolním vzdělávání se více než osvědčil.“
Zdroj: nachodsky.denik.cz