Formativní hodnocení představuje komplexní přístup k pedagogické práci, kterou vyučující neustále podrobuje reflexi. Průběžně vyhodnocuje, co jako učitel udělal, jak na to žáci reagovali, jestli má relevantní důkazy o tom, co se žáci naučili a jakým způsobem jim může v učení pomoci. Namísto orientace na to, co chce učit se učitel zaměřuje na to, co chce naučit.

Strategie formativního hodnocení

Strategií je 5 a každá obsahuje množství konkrétních technik, ze kterých učitel volí ty nejvhodnější do své praxe.

1. Cíle učení a kritéria úspěchu
2. Třídní diskuse a důkazy o učení
3. Poskytování zpětné vazby
4. Vzájemné hodnocení
5. Sebehodnocení

Použití jednotlivých technik je nezbytné promýšlet a důkladně plánovat. Nedoporučujeme aplikovat mnoho nových technik najednou či zkoušet jednotlivé techniky bez znalosti teorie.

Literatura

Zavádění formativního hodnocení
Efektivní výukové nástroje
Co funguje ve třídě?

Vzdělávání (DVPP)

Pro učitele jsme připravili dva vzdělávací kurzy Formativní hodnocení I a Formativní hodnocení II.

Termíny otevřených kurzů online na www.skolnihodnoceni.cz.

Lze také zajistit akreditovaný kurz pro sborovnu (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ, SOŠ, SOU, ZUŠ, SUŠ, VOŠ). Kontaktujte nás na info@edukacnilaborator.cz.

Zavádění formativního hodnocení na základních školách

Ve spolupráci s PedF UK realizujeme na základních školách v Karlovarském, Ústeckém, Plzeňském a Středočeském kraji projekt, který pomáhá školám se zaváděním formativního hodnocení do výuky.

Více na www.formativne.cz.

The Classroom Experiment (Dylan Wiliam)

Dvoudílný dokument britské televize BBC ukazuje, jak strategie formativního hodnocení výrazně zvyšují zapojení žáků do výuky a umožňují přenést na ně vetší zodpovědnost.

Díl 1

Díl 2


Články

Učící se komunity učitelů (Řízení školy)
Známkovat, nebo ne?
Formativní hodnocení v praxi učitele (Řízení školy)
Jak vést třídní dialog
Zpětná vazba při online výuce
Klíčové otázky pomáhají odhalit porozumění žáků
Formativní hodnocení v praxi (Školní poradenství)
Zpětná vazba jako základ efektivní výuky (Řízení školy)
Praktické využití formativního hodnocení
Kritéria úspěchu pomáhají učitelům i žákům
Udržujte kontext učení odděleně od cílů učení
Centra kolegiální podpory zahájila svou činnost
Projekt Zavádění formativního hodnocení má za sebou první rok
Základem úspěchu v učení je dobře definovaný cíl
Formativní hodnocení: Opřete se o zpětnou vazbu
V Plzni proběhla konference k formativnímu hodnocení
EDUkační LABoratoř a Nový PORG učí pedagogy hodnotit formativně
Růstového nastavení mysli je potřeba podporovat
Známky děti neinspirují. Nemají zpětnou vazbu (denik.cz)
Pedagogická fakulta UK chce na základních školách zavádět formativní hodnocení (novinky.cz)
Propagátor formativního hodnocení Orság: Žáci se mají naučit, jaké jsou jejich silné a slabé stránky (Euro TV)
Při formativním hodnocení se žák i učí (Učitelské noviny)
Historie vysvědčení (Michal Orság pro Studio 6)
Formativní hodnocení (Michal Orság pro TV Seznam)
Známkování je železná košile
Hodnotit nemusí pouze učitel
Školy známkují kvůli rodičům
Učit, nebo naučit?
Proč chodí děti do školy?
Formativní hodnocení rozvíjí u žáků sociální gramotnost
V krajích vzniknou Centra kolegiální podpory
Studijní úspěchy žáků závisí na způsobu jejich hodnocení
Co je a není formativní hodnocení
Zpětná vazba jako základ efektivní výuky
Vzdělávání budoucnosti: místo známek hvězdičky, místo tabule virtuální realita (HN)
Změny ve způsobu výuky je potřeba žákům vysvětlovat
Na školách se nesmí učit jen obsah látky, to šlo před padesáti lety, říká odborník
Na trh míří další „bible učitelů“. Deset expertů hovoří o problémech vzdělávání
Výborné známky nezaručují, že žák všemu rozumí
Šest tajemství šťastné a úspěšné třídy. Českým učitelům je prozradila dnešní pedagogická celebrita Dylan Wiliam
Kterákoliv příprava nemusí přežít první kontakt s dětmi, tvrdí „učitel učitelů“ Dylan Wiliam
Snažím se pedagogy vrátit k podstatě jejich práce, říká „učitel učitelů“ Dylan Wiliam

Zpětná vazba při online výuce