MŠ Rooseveltova se zapojila do projektu Školka hrou
Olomoucká Mateřská škola Rooseveltova je jednou z osmi mateřinek v republice, které jsou zařazeny do sítě Metodických center pro vzdělávání v rámci projektu Školka hrou.
Ten realizuje nezisková organizace EDULAB a jeho cílem je naučit učitelky v mateřských školách pracovat s interaktivními a digitálními technologiemi při výuce dětí tak, aby tyto technologie sloužily jako podpůrné metody ve výchovně-vzdělávacím procesu, a nebyly vnímány pouze jako nebezpečné prostředí pro děti. Tyto technologie se už ve výuce dětí v MŠ Rooseveltova velmi osvědčují a školka se nyní zároveň stala školícím centrem pro další školní instituce v regionu.
Tištěné i elektronické publikace, které EDULAB školkám nabízí, přispívají u dětí k posílení komunikačních schopností, vzájemných vztahů, schopnosti spolupracovat a samostatně se rozhodovat. „Moderní technologie nejsou cílem, ale jen prostředkem. Jejich používání samozřejmě není na úkor dalších běžných aktivit – dál si budeme hrát, chodit ven a číst si pohádky, zároveň se ale děti naučí něco nového a seznámí se s technologiemi, které, ať chceme, nebo nechceme, jsou dnes už běžnou součástí edukačního procesu,” podotkla ředitelka školky Věra Madejová s tím, že nové technologie využívají pedagogové v rámci řízené činnosti s dětmi. Metodika jim napomáhá hravou formou připravit děti předškolního věku na vstup do základní školy.
Děti se tak za pomoci speciálních aplikací učí poznávat barvy, počítat, rozlišovat nejrůznější druhy ovoce a zeleniny, dopravní značky apod. a díky moderním technologiím mohou na úkolech pracovat samostatně v malých skupinkách.
Školka reagovala na nabídku neziskové organizace EDULAB a její pedagožky absolvovaly speciální semináře, kde si tento program osvojily. „Všechny odvedly veliký kus práce a za to jim patří velký dík, že jsou ochotny na sobě pracovat a zkoušet i novinky. V Olomouci dosud žádná školka s těmito novými technologiemi nepracuje, chtěly jsme se naučit něco nového a předávat to dál,“ řekla ředitelka mateřinky s tím, že celý projekt školky prakticky nic nestojí. „Máme sice k dispozici interaktivní tabuli, ale v podstatě stačí jen běžný počítač s připojením na internet, veškeré metodické příručky i semináře jsou pak zdarma,“ ujistila ředitelka Věra Madejová.
Metodická centra pro předškolní vzdělávání vznikla ve vybraných mateřských školách v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Pardubicích, Ústí nad Labem, Hustopečích a právě v Olomouci. Hlavní činností metodického centra v olomoucké mateřince budou semináře a poskytování metodické pomoci ostatním mateřským školám v regionu. Výhodou pro další ředitele a pedagogy tak bude snazší dostupnost těchto školení, protože už nebudou muset dojíždět do Prahy. „Vznik metodického centra je unikátní myšlenkou, která přináší pedagogům mateřských škol možnost profesně se rozvíjet a získávat přehled o nových možnostech pro svou práci,“ vysvětlila vedoucí metodička organizace EDULAB Miluše Vondráková.
„Jsem rád, že v Olomouci toto školící centrum vzniklo, že k tomu školka našla odvahu. Myslím, že v dnešní době už je nezbytné seznamovat i tyto děti s novými technologiemi, zvláště pokud je to pod odborným vedením. Myslím, že dřívější majoritní názor, že sofistikovanější technologie jsou pro děti škodlivé, je už překonán,“ komentoval novinku náměstek primátora pro školství Pavel Urbášek. „Jsme připraveni, pokud by se objevil zájem z jiných mateřských škol, posílit případně jejich rozpočty na pořízení potřebného vybavení. Tyto částky nejsou nijak enormní, pohybují se spíše v řádu tisíců korun,“ uzavřel náměstek Urbášek.
Školka hrou
Odborná metodická příručka Školka hrou byla zpracována s ohledem na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Obsahuje množství podnětů k činnostem v souladu s nejnovějšími požadavky a trendy moderní výuky. Školka hrou nabízí netradiční náměty, ve kterých je možné využít digitální edukační obsah pro předškolní vzdělávání Krok za krokem, Hravá slovíčka, Příprava na školu a angličtina Nicole and Tommy v kombinaci s klasickými a běžně používanými učebními pomůckami a to jak v mateřské škole, tak i venku. Výhodou metodiky je jednoduchý kódový systém, který umožňuje flexibilní propojení klasických postupů výchovně-vzdělávací činnosti s digitálním edukačním obsahem.
Zdroj: olomouc.eu