Inkluze u nás funguje, nelíbí se mi plánované omezení od ministerstva, říká český ředitel roku Jiří Vymětal (ihned.cz)

26. 3. 2019 NOVINKY
Inkluze u nás funguje, nelíbí se mi plánované omezení od ministerstva, říká český ředitel roku Jiří Vymětal (ihned.cz)

Když minulý čtvrtek porota v pražském Karlíně vyhlásila absolutního vítěze v anketě Ředitel roku šestatřicetiletého Jiřího Vymětala, vypadal spíš zaraženě než potěšeně. „Samozřejmě mám radost, ale nezasloužím si to. Je tolik skvělých ředitelů, kteří tu práci dělají mnoho let. Já to dělám necelé dva roky. Lomcuje se mnou pokora,“ sdělil ředitel olomoucké ZŠ Svatoplukova Vymětal HN.

Uspěl v prvním ročníku soutěže, kterou pořádala společnost Tutor, patřící pod soukromou vzdělávací organizaci Edua Group. Porazil osmdesát ředitelů základních i středních škol, které do soutěže nominovali jejich kolegové nebo žáci.

V porotě byli zastoupeni odborníci na vzdělávání a školství, třeba ředitel vzdělávací organizace Edulab Michal Orság nebo Václav Trojan z Pedagogické fakulty UK. Komise ocenila Vymětalův empatický přístup k dětem i učitelům, zviditelňování školy i to, že zná všech 287 žáků jménem.

Autor: Tutor

„Ředitel není jenom manažer, je to i lídr. Nemůže být proto zavřený v ředitelně a věnovat se papírování na úkor učitelů a žáků. Snažím se mít pořád otevřené dveře, ať za mnou mohou všichni kdykoliv přijít. Ať už něco vyřešit nebo si jenom udělat kávu,“ říká Vymětal.

Poslední dva roky ho prý práce naprosto pohltila. „V nejnáročnějším období jsem odcházel i v deset večer. Podepsalo se to na únavě, takže se snažím už odcházet v normálním čase. Musím se ale ještě naučit najít v tom všem rovnováhu,“ popisuje Vymětal.

Předtím než se stal ředitelem, učil ve školách na Olomoucku dvanáct roků český jazyk, dějepis, občanskou i hudební výchovu. Když se doslechl o konkurzu na ředitele ZŠ a MŠ Svatoplukova, považoval to za výzvu a přihlásil se. Uspěl. Nastoupit před zajetý kolektiv učitelů, které dosud neznal, pro něj prý bylo velmi těžké. Pomohlo mu, že si s každým pedagogem individuálně promluvil a vyjasnil si vzájemná očekávání.

Dnes prý od učitelů slýchá, že v jejich životě sehrál významnou roli. „Je příjemné slyšet učitelku, která říká, že měla před syndromem vyhoření a teď má zase plno energie a chuť do práce,“ říká Vymětal.

Do soutěže ho přihlásila učitelka Jana Chalupová Hlávková. Oceňuje, že spolu s ním přišla do školy i nová energie. „Je otevřený k dětem i alternativním stylům vzdělávání. Udělal spoustu změn, například prodloužil velkou přestávku, děti tak mají možnost se proběhnout venku. Spolupracujeme s univerzitami, máme sportovní projekty pro děti, jezdí k nám návštěvy ze zahraničí,“ vyjmenovává Chalupová Hlávková.

Vymětalova škola podporuje začleňování dětí s individuálními potřebami − v rámci inkluze navštěvuje školu přes dvacet procent dětí. I proto se Vymětalovi nelíbí, že chce ministerstvo školství vyhláškou redukovat počet asistentů pedagoga.

„V některých třídách máme dva asistenty, protože někteří žáci potřebují odlišné tempo. Nelíbí se mi, že by mělo dojít k redukci maximálně na jednoho asistenta,“ říká Vymětal.

Olomoucký ředitel vyhrál i v samostatné kategorii základních škol. Vítězkou v kategorii malotřídek se stala Irena Marušáková ze ZŠ a MŠ Plavsko na Jindřichohradecku. Ve skupině středních škol uspěl Andrzej Bartoś ze Střední školy polytechnické Brno.

Zdroj: Michaela Endrštová, ihned.cz