Naše školství potřebuje důvěru, peníze a respekt, říká ředitel EDUkační LABoratoře Michal Orság
Býval dříve učitelem, nakonec se ale rozhodl z aktivní výuky žáků odejít a věnovat se změně českého školního prostředí. Založil EDUkační LABoratoř, která se věnuje vzdělávání pedagogů, inovacím ve školách a popularizaci učitelského povolání.
„Na prvním místě byly důvodem mého odchodu ze školství peníze. Také jsem se ve škole necítil úplně svobodně. Pořád jsem měl někoho nad sebou, kdo mi říkal, jak mám nějaké věci dělat. V rámci pedagogiky je to naprosto v pořádku. Pak tam ale byly věci, které mi nepřišly důstojné. Například to, že učíte na základní škole a máte povinnost se přezouvat. Jsou to maličkosti, ale vadily mi. Tím pádem jsem se já jako učitel cítil ve škole stále jako student,“ říká.
Michal Orság, foto: Tomáš Škoda
I to byl důvod, proč odešel na „druhou“ stranu, aby s učiteli pracoval a aby případně mohl něco v rámci vzdělávacího systému v České republice změnit.
„České školství potřebuje větší důvěru, větší svobodu, více financí a také to, aby si veřejnost učitelů vážila, protože to je velmi fyzicky i psychicky náročná práce. V rámci České republiky máme spoustu učitelů, kteří jsou naprosto výborní,“ dodává Michal Orság.
Rozhovor je k poslechu na olomouc.rozhlas.cz.
Zdroj: Petra Ševců, Český rozhlas Olomouc (3. září 2019)