Tablet místo pera, houpání ve třídě, učitel jako průvodce. Finské školství je špička

4. 6. 2019 Novinky
Tablet místo pera, houpání ve třídě, učitel jako průvodce. Finské školství je špička

Ve Finsku se bere školství a vzdělávání jako naprostá priorita, Finové si plně uvědomují jejich klíčový význam. Vysvětlují to jednoduše. „Žáci jsou naše budoucnost a budoucnost této země. Takže je v našem zájmu, abychom jim poskytli ty nejlepší podmínky a připravili i sobě tu nejlepší budoucnost. Souvisí to také s naším přesvědčením, že lidé jsou tou nejcennější devizou, kterou národ má. A proto je finský vzdělávací systém tak dobrý,“ formuloval základní pohled na školství v zemi tisíce jezer finský velvyslanec v Praze Jukka Pesola.

„Ve Finsku nechceme nikoho ztratit, každý má svůj potenciál,“ říká Anneli Rautiainenová, ředitelka Inovačního oddělení Finské národní agentury pro vzdělávání.

Ostatně Finsko patřilo po získání nezávislosti na Rusku v roce 1917 k jedněm z nejchudších zemí v Evropě. Jeho sázka na vzdělání jako klíčovou oblast národa i hospodářství z něj udělala evropskou špičku v technologiích a také jednu z nejzdravějších zemí na světě.

Hlavní cíl? Předat dětem sebedůvěru, bezpečí a respekt
Úspěchy finského vzdělávání, které má skvělé výsledky v mezinárodních srovnávacích žebříčcích, nespočívají ve vysokých objemech vědomostí či v drilu a perfekcionismu. Učitelé se především snaží vzdělávat děti tak, aby byly schopné se zapojit do společnosti, až dosáhnou dospělosti. Chtějí jim předat sebedůvěru a chtějí, aby se žáci cítili bezpečně a respektováni. Spíše než o znalosti a vědomosti jde o dovednosti užitečné pro život.

„Není jednoduché udržet tempo s rychle se vyvíjejícím světem. A nevíme, jak bude svět v budoucnosti vypadat. Důležité je proto soustředit se na děti, aby si věřily a měly odvahu pustit se do tohoto rychle se měnícího života,“ vysvětluje Susanna Bäckman, odbornice na finský vzdělávací systém a bývalá členka odboru školství v Tampere.

Učitel je vážená osobnost a prestižní profese
Další velmi důležitý stavební kámen „finského zázraku“. Učitel se ve společnosti těší nesmírné úctě, profese je třetí nejprestižnější a také třetí nejoblíbenější hned po právníkovi a lékaři. Tomu odpovídá i platové ohodnocení a tlačenice o volná místa na školách.

Zatímco v Česku mnozí učitelé utíkají za lepšími penězi do továrny či supermarketu a bojí se šikany ze strany žáků, finský učitel je vážená osobnost, která má u rodičů i žáků obrovský respekt, ačkoliv se nechová jako autorita, ale spíše průvodce či pomocník.

Samozřejmostí je celoživotní vzdělávání pedagoga a jeho další zdokonalování. Často pro inspiraci navštěvují jiné školy, síťují se s kolegy z celého Finska a předávají si zkušenosti.

Více na zpravy.aktualne.cz