Zpětná vazba při online výuce
Poskytovat zpětnou vazbu je náročné, poskytovat ji při online výuce ještě náročnější. Definovali jsme doporučení, která učitelům mohou s hodnocením pomoci. Pokud se zpětnou vazbou na dálku učitelé začínají, není vhodné aplikovat všechny změny najednou, je potřeba postupovat s rozvahou.
Jednotlivé body naleznete níže a v přiložené infografice.
1. Neznámkujte: Používejte formativní zpětnou vazbu. Řekněte žákům, co mají udělat, aby se zlepšili.
2. Definujte jasné cíle: Když budete vědět, čeho mají žáci dosáhnout, víte, na jaké aktivity se zaměřit.
3. Vytvořte týdenní plán: Nechte žáky plnit úlohy dle zájmu a schopností, vlastního rozvržení, tempa či přístupu k internetu.
4. Oceňujte pokroky: Popište, co se žákům povedlo. Vyvažujte ocenění a kritiku.
5. Neporovnávejte žáky mezi sebou: Poskytujte zpětnou vazbu individuálně, průběžně a cíleně.
6. Kombinujte způsoby vyhodnocování: Využívejte automatické vyhodnocování online cvičení a doplňte svůj komentář.
7. Neopravujte všechny chyby: Zaměřte se na jednu chybu a k ní dejte doporučení. Na základě chyb žáků plánujte jejich další práci.
8. Ponechte čas na opravu: Dejte žákům čas na opravu a přepracování úkolů za pomoci vaší zpětné vazby.
9. Podporujte spolupráci: Nemusíte být u všeho, propojte žáky mezi sebou, aby si pomáhali s řešením úkolů.
10. Chtějte zpětnou vazbu Zajímejte se, jak žáci rozumí zadání úloh, hodnocení a kolik času nad vypracováním úkolů tráví.
11. Určete čas pro konzultace: Vymezte si dobu, kdy budete k dispozici, žákům, kolegům nebo rodičům.
12. Důvěřujte žákům: Nesnažte se kontrolovat úplně vše a přenechejte více zodpovědnosti žákům.
Zdroj: Tisková zpráva formativne.cz