Martin Roman a EDUkační LABoratoř vydávají pro učitele základních a středních škol knihu o formativním hodnocení

6. 10. 2016 NOVINKY
Martin Roman a EDUkační LABoratoř vydávají pro učitele základních a středních škol knihu o formativním hodnocení

Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy – to je odborná publikace, kterou v těchto dnech vydává Martin Roman a nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). Projekt Čtení pomáhá se stal novým partnerem Programu podpory digitalizace škol, který již čtvrtým rokem realizuje EDULAB pro mateřské, základní a střední školy v České republice. Pro 500 škol zapojených do programu je kniha dostupná bezplatně. Slavnostně ji pokřtil ve středu 5. října vydavatel knihy a zakladatel projektu Čtení pomáhá Martin Roman.

„Zaveďte ve své třídě pravidelné formativní hodnocení,“ vyzývají autoři odborné publikace Dylan Wiliam a Siobhán Leahyová hned v úvodu pedagogy. Efektivní formativní hodnocení totiž pomáhá učitelům udělat důležitá rozhodnutí ve výuce, ale jeho zavedení do praxe vyžaduje hlubokou znalost technik a porozumění tomu, jak je využívat. A právě tato kniha je pro učitele základních a středních škol přehledným průvodcem, jak ho začít používat. Zaměřuje se na praktické aspekty realizace a udržení rozvoje formativního hodnocení ve třídě. Obsahuje pět strategií rozpracovaných v samostatných kapitolách, které zahrnují pozadí výzkumu, techniky a další návrhy. Řada světových odborníků ve svých recenzích uvedla, že kniha Zavádění formativního hodnocení nabízí bezbřehý potenciál pro zlepšování výsledků a vědomostí studentů, je nabitá praktickými radami a trefnými návody na to, jak zpopularizovat formativní hodnocení ve třídě a jakýkoliv učitel v ní nalezne moře nápadů.

Nyní dostanou možnost seznámit se s touto odbornou publikací také čeští učitelé. 500 škol, které se zapojily do Programu podpory digitalizace škol, ji v rámci benefitů získá zdarma. „Chtěl bych, aby v češtině vycházelo více knih, které budou učitele seznamovat s výsledky vědy a výzkumu ve vzdělávání a pomohou jim zlepšit i ulehčit jejich práci. Proto jsem se rozhodl takové knihy nekomerčně vydávat. Formativní hodnocení je dnes již prověřenou metodou, která zlepšuje výsledky studentů, a proto je tématem naší první knihy,“ uvedl Martin Roman při křtu knihy.

Projekt Čtení pomáhá, jehož zakladatelem je Martin Roman, se v letošním školním roce stal novým partnerem programu. „Čtení pomáhá se stalo významným partnerem našeho Programu podpory digitalizace škol, který nejen školám, učitelům, žákům, ale i rodičům nabízí spoustu benefitů. Jedním z nich je možnost získat publikaci Zavádění formativního hodnocení pro 500 škol bezplatně. O publikaci mají pedagogové zájem a zpětná vazba je velmi pozitivní, a to jak od učitelů základních, středních a vysokých škol, tak dokonce od učitelů škol mateřských. Věřím, že jim budeme moci i nadále nabízet další zajímavé tituly,“ řekl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

„Formativní hodnocení přináší nám, učitelům zásadní, ve svém důsledku téměř kouzelnou myšlenku: obrací totiž naši pozornost k tomu, abychom se rozhodovali podle toho, co se žáci na našich hodinách skutečně naučili, a ne podle toho, co jsme odučili. Pro někoho je takový přístup možná v něčem vlastně „stará“ a samozřejmá věc, ale kolik je u nás takových škol, kde by se dennodenně neozývaly nářky učitelů, že to ti žáci zase neuměli, ačkoli „jsme to přece probírali“? Já si na knize cením to, že přináší nejen spoustu praktických rad a technik, které můžeme používat ve svých třídách, ale nabízí také myšlenkový a hodnotový rámec, díky němuž se můžeme vydat na náročnou, ale nevyhnutelnou cestu ke škole, jež připravuje děti a mladé lidi na život ve světě, který ještě neznáme,“ konstatoval Petr Albrecht, senior teacher Základní školy a gymnázia Nový PORG Praha – Krč, který již měl možnost se s knihou seznámit.

SAMSUNG CSC