„V této knize jsem se pokusila osvětlit drobné, organické kroky, které může učitel přirozeně začlenit do každodenní praxe a maximalizovat tak dopad svého neutuchajícího úsilí,“ píše autorka a učitelka Kirsten Colquhoun.
Je zcela zřejmé, že publikací o wellbeingu ve vzdělávání bylo napsáno hodně a že jakožto klíčový aspekt školního prostředí zde bude i nadále. Rozvoj zdraví a wellbeingu mladých lidí není poháněn pouze snahou o zlepšení jejich studijních výsledků, ale především motivací vybavit je dovednostmi, znalostmi a resiliencí, které jim umožní vést spokojený, šťastný a zdravý život. Lepší studijní výsledky mají pozitivní dopad na kvalitu života.
OBSAH:
1. Wellbeing jako součást kurikula
2. Co to vlastně znamená?
3. Vliv spánku
4. Učitel wellbeingu
5. Školní pospolitost
6. Neurodiverzita a wellbeing
7. Hodnocení, zkoušky a wellbeing
8. Domácí úkoly a wellbeing
9. Technologie a wellbeing

Ačkoliv je na učitele přenesena odpovědnost za výchovu a vzdělávání směřující ke zdraví a wellbeingu dětí, obvykle se jim nedostává odpovídající podpory během studia, procesu uvádění do školského prostředí a dalšího vzdělávání. Na učitele jsou kladeny vzájemně si konkurující požadavky: mají naplňovat kurikulum; vyučovat, známkovat a psát (závěrečná) hodnocení; reagovat na neustále se měnící potřeby rodičů, žáků, vedení a zřizovatele — to vše při nedostatku času a zdrojů. Různorodé osobní zkušenosti, rozdílné zázemí a absence jasných pokynů a odborné přípravy vedou často k tomu, že učitelé posilují zdraví a wellbeing žáků spíše intuitivně. Absence jasně vymezené a jednotné cesty ke zlepšování wellbeingu žáků tak může vést k nekonzistentnosti.
Kirsten Colquhoun je konzultantka v oblasti vzdělávání, autorka, učitelka a Pastoral Lead ve Skotsku. Má více než 15 let zkušeností s prací ve školách a věnuje se podpoře pedagogů a rozvoji wellbeingu žáků.