Uč jako šampion 3.0 (Teach Like a Champion 3.0) je rozšířené a aktualizované vydání studie o učitelském řemesle od Douga Lemova. Společně se svým týmem pozoroval práci pedagogů, jejichž žáci dosahují vynikajících výsledků a postupy těchto excelentních učitelů rozvedl do činností, které podrobně popsal tak, aby je ostatní mohli využít a přizpůsobit své praxi. Mnohé z technik, které popsal v předchozích vydáních, se ve školách etablovaly celosvětově. Lemov k nim v tomto vydání přidává výsledky svého posledního pětiletého výzkumu a jde více do hloubky. V knize najdete 63 technik, která žákům pomohou k úspěchu. Součástí publikace jsou i videa z praxe učitelů-šampionů.
Kniha od učitelů pro učitele
„Realita výuky je taková, že často musíme ze strany žáků řešit neochotu, odpor, naučenou bezmocnost, nebo dokonce výslovné odmítání. Někteří to vzdávají i u úkolů, které nám připadají jednoduché. Položíte otázku a odpověď je velmi rychlá: „Nevím.“ Jiní možná vůbec nebudou ochotni to zkusit. Zeptáte se a hned zazní: „Nevím.“ A ať už si to uvědomují, nebo ne, pokud série odpovědí nevím přetrvává, vytváří si snadný únik, protože v mnoha případech učitelé nevědí, jak na nevím reagovat – a platí to stonásobně, je-li proneseno tónem, který dává najevo, že už vám to snad řekli jasně. Když učitelé nevědí, jak na to reagovat, nechají takové žáky po zbytek hodiny na pokoji. Nebo po zbytek týdne. Nebo po zbytek školního roku. Je to příklad paradoxu náplasti.“
„Uč jako šampion 3.0 má za cíl připravit vás na nejnáročnější chvíle ve školách, kdy přestáváte věřit, že je vůbec možné uspět a stejně tak na nejšťastnější okamžiky, které vás budou motivovat a díky nimž je učitelství nejlepší práce na světě. A o těžkých chvílích se píše jen v málo knihách.“
Obsah:
1. Pět témat: Mentální modely a záměrná realizace
2. Příprava hodiny
3. Kontrola porozumění
4. Akademický étos
5. Struktura hodiny
6. Dynamika
7. Maximalizace míry učení prostřednictvím kladení otázek
8. Maximalizace míry učení prostřednictvím psaní
9. Maximalizace míry učení prostřednictvím diskuse
10. Postupy a rutiny
11. Vysoká očekávání v oblasti chování
12. Budování motivace a důvěry žáků
DOUG LEMOV je managing director sítě Uncommon Schools a vede tým Uč jako šampion, který navrhuje a realizuje vzdělávání pedagogů na základě zkoumání vysoce výkonných učitelů. Dříve byl managing director sítě Uncommon Schools v severní části státu New Yorku, ještě předtím zastával funkci vice president for accountability na State University of New York Charter Schools Institute. Působil také jako učitel a ředitel na jím založené Academy of the Pacific Rim Charter School (Boston). Vyučoval angličtinu a dějepis na univerzitě, střední škole a druhém stupni základní školy. Titul BA získal na Hamilton College, MA na Indiana University a MBA na Harvard Business School.
.