Uč jako šampion 3.0 (Teach Like a Champion 3.0) je rozšířené a aktualizované vydání studie o učitelském řemesle od Douga Lemova. Společně se svým týmem pozoroval práci pedagogů, jejichž žáci dosahují vynikajících výsledků a postupy těchto excelentních učitelů rozvedl do činností, které podrobně popsal tak, aby je ostatní mohli využít a přizpůsobit své praxi. Mnohé z technik, které popsal v předchozích vydáních, se ve školách etablovaly celosvětově. Lemov k nim v tomto vydání přidává výsledky svého posledního pětiletého výzkumu a jde více do hloubky. V knize najdete 63 technik, která žákům pomohou k úspěchu. Součástí publikace jsou i videa z praxe učitelů-šampionů.
„Součástí dobré výuky je naučit žáky zvolit si cestu, která je strmá a kamenitá a na kterou si občas budou stěžovat. Vede pořád do kopce, zatímco jiné vypadají schůdněji. Jenže nevedou na vrchol. Strmější cesta vyžaduje těžší a psychicky náročnou práci – jak pro učitele, tak žáky. Pokud hledáte zdůvodnění, proč dělat to, co je snadné, tato kniha vás pravděpodobně nepotěší – ale existuje mnoho jiných. Chcete-li najít co nejefektivnější a nejšetrnější způsob, jak co nejlépe pomoci žákům, třebaže je to obtížné – a zvlášť, když je to obtížné – je mým cílem vám to poskytnout. Pokud takovou knihu hledáte, otočte prosím stránku,“ píše autor v předmluvě knihy.
Obsah:
1. Pět témat: Mentální modely a záměrná realizace
2. Příprava hodiny
3. Kontrola porozumění
4. Akademický étos
5. Struktura hodiny
6. Dynamika
7. Maximalizace míry učení prostřednictvím kladení otázek
8. Maximalizace míry učení prostřednictvím psaní
9. Maximalizace míry učení prostřednictvím diskuse
10. Postupy a rutiny
11. Vysoká očekávání v oblasti chování
12. Budování motivace a důvěry žáků
DOUG LEMOV je managing director Uncommon Schools a vede tým Uč jako šampion, který navrhuje a realizuje vzdělávání pedagogů na základě zkoumání vysoce výkonných učitelů. Dříve byl managing director Uncommon Schools v severní části státu New Yorku, ještě předtím zastával funkci vice president for accountability na State University of New York Charter Schools Institute. Působil také jako učitel a ředitel na jím založené Academy of the Pacific Rim Charter School (Boston). Vyučoval angličtinu a dějepis na univerzitě, střední škole a druhém stupni základní školy. Titul BA získal na Hamilton College, MA na Indiana University a MBA na Harvard Business School.
.