Jak neztrácet čas při výuce? Peps Mccrea upozorňuje na pět oblastí, které učitelé podceňují nejčastěji

10. 9. 2024 NOVINKY
Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je GW3KWwNW0AAxeB7-1.jpg.
Modrá čára ukazuje délku rozptýlení, tedy samotný akt. Například, že někdo dorazí později do třídy, žáci se podívají, kdo přišel, a dotyčný si jde sednout. To celé zabere v lepším případě pět vteřin. Jak ukazuje červená čára, násobně delší dobu pak ale trvá, než se žáci či učitel vrátí k soustředění se na to, co se dělo předtím. Tato červená čára tedy značí ztracený čas pro učení.
Položíte ve třídě otázku: Jano, které slovo v této větě je podstatné jméno?
– Nad odpovědí možná bude přemýšlet jen Jana.

Otázku můžete ale položit jinak: Které slovo v této větě je podstatné jméno? (PAUZA 5 VTEŘIN). Jano?
– Nad odpovědí se zamyslela většina třídy, zvýšili jste jak míru účasti žáků, tak jejich míru myšlení.

Jan Bartoněk